منتدى شباب هندسه المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى شباب هندسه المنصورة

مع هندسه المنصورة مش هتقدر تسيب المسطرة

البوابةالرئيسيةأحدث الصوردخولالتسجيل

كل سنه وانتوا طيبين ورمضان كريــــــــــــم ....

كاتب الموضوعرسالة
NooO LooOvE
دائم
NooO LooOvE

ذكر عدد الرسائل : 1040

كل سنه وانتوا طيبين ورمضان كريــــــــــــم .... Empty
مُساهمةموضوع: كل سنه وانتوا طيبين ورمضان كريــــــــــــم ....   كل سنه وانتوا طيبين ورمضان كريــــــــــــم .... Emptyالخميس 12 أغسطس 2010, 11:23 pm

بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين وعليه نتوكل
طبعا كل سنه وانتوا طيبين بمناسبه رمضان الشهر الكريم اعاده الله علينا وعلى المسلمين بالخير واليمن والبركات ...
اولا طبعا مش هوصيكوا على الشهر دا وازاى نقدر نحافظ على صيامنا بالصلاه والقرآن وغض البصر
وطبعا حكمه الصيام دى ربنا انزلها مش لمجرد انه يعذبنا بالتوقف عن الاكل والشرب من الفجر للمغرب .... لا طبعا ربنا فرض الصيام عشان له معانى اكتر من المعانى وال"سيس اللى بيحسها جسمنا اللى هى الجوع والعطش ..كل سنه وانتوا طيبين ورمضان كريــــــــــــم .... Rmdaaan
والمعانى دى هى ان احنا كمسلمين نحس بالفقراء المحتاجين اللى مش لاقيين ياكلوا ولا يشربوا نحس اد ايه هما بيتعزبوا من الجوع والعطش ....
ودا طبعا بيعلى معنى التكافل الاجتماعى وبيخلى كل واحد فيبنا يفكر طيب لو انا اديت للمحتاج دا جزء ولو صغير من اللى ربنا انعم على بيه ... اكيد انا ربنا هيدينى ثواب كبير فى الاخره وف الدنيا هكسب شعور انى اطعمت مسكين او كسيت محتاج او اديت لحد عاوز ...
لان طبعا وزى ما كلنا عارفين ... كل اللى معاك من فلوس ولبس واكل وشرب وصحه دى مش بتاعتك ولا بتاعة الدوله ولا الضرائب مصلحتك اولا ...
كل النعم اللى عندك دى بتاعة ربنا وما نحن الا مجرد ناس بنشيل الامانه دى لحد ما ربنا يأذن انها تنتقل منك لغيرك.....
يارب نكون كلنا عارفين معنى الصيام مش مجرد عادات وتقاليد بنعملها .....
دول كانوا كلام خفيف كدا عن الصيام ومعناه
وكـــــــــــل ســـــــــــــنه وانتـــــــــــوا طيبيـــــــــــن
وبصومكم متمسكين وبافطاركم مبسوطين وشبعانين وبثواب الصيام متهنيين وفائزين يارب العالمين
[img][/img]

كل سنه وانتوا طيبين ورمضان كريــــــــــــم ....
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-